A Kempinski a karantén alatt is tartotta a frontot

Dudás Ildikó, a Kempinski Corvinus Budapest PR igazgatója

Miközben a legtöbb fővárosi szálloda zárva volt és a nemzetközi láncok tagjai közül sem mindegyik üzemelt, a Kempinski Corvinus Budapest azok közé tartozott, amelyek a kijárási korlátozások idején is nyitva tartottak. Dudás Ildikó, a szálloda PR igazgatója szerint talán meglepőnek tűnhet, hogy miközben kevés volt a vendég, akkor is volt munka bőven.

– A Kempinski mennyire tudja megkülönböztetni magát a többiektől a luxus kategóriában?

– A legtöbb nagy szállodalánc, mint például a Marriott, Hilton amerikai, a Kempinski viszont a legrégebbi európai luxus hotelmárka. A legfontosabb márkaígéret a mi esetünkben, hogy a Kempinski az európai luxus hagyományait képviseli és ápolja. Ami azért jelentős érték, mert a legtöbb luxusmárka a Cartier-től a Gucci-ig Európából származik. A Kempinskit 123 évvel ezelőtt Berthold Kempinski alapította Berlinben, és nagy büszkeség, hogy a mai napig megmaradtunk független szállodacsoportnak, nem olvadtunk be egyik nagy szállodalánc alá sem. Nem láncnak hívjuk magunkat, hanem szállodacsoportnak, ami azt jelenti, hogy bár a szigorú minőségi előírásokat minden házunkban be kell tartani, de az egyediségünket megőrizhetjük. Ez elsősorban abban jelenik meg, hogy sem a hotel építészetében, sem a belső kialakításában, sem a helyi kultúra bemutatásában nincsenek merev szabályok. Nem mellékesen a Kempinski volt Budapesten az első valódi luxushotel, a rendszerváltás után 1992-ben nyitottunk meg, és élveztük annak az előnyét, hogy hosszú éveken keresztül mi voltunk az egyetlen joint venture luxusszálloda, és ezért a budapestiek és a külföldi vendégek köréből is komoly figyelem irányult felénk.

– Úgy hallottuk, hogy a hazai, divatos szóval gasztroforradalom több jelentős elindítója is dolgozott a Kempinskiben.

– Igen, büszkék vagyunk arra, hogy Széll Tamás nálunk kezdte, Szulló Szabinával együtt, illetve akkor még Hamvas Zoltán is itt dolgozott. Már nyitáskor több gasztronómiai egységünk volt, a hazai szállodák közül elsőként egy gourmet éttermet is nyitottunk. Azt megelőzően általában egy étterem és egy bár volt minden szállodában. 2013-ban földszintünk átépítése éppen egybeesett a magyar gasztroforradalommal, és akkor ismét új színt hozhattunk a hazai gasztronómiai palettára. Ebben az időszakban egyre többen kezdtek étterembe járni és az emberek nemcsak azt tartották fontosnak, hogy hol és mit rendelnek, hanem például azt is, hogy abban az étteremben milyen alapanyagokat használnak.

A másik szerencsés találkozás az volt, hogy az akkori igazgatónk és a menedzsment azt gondolta: ha egy ötcsillagos szálloda, az új trendeknek megfelelően a korábbihoz képest egy szokatlanul formabontó stílust akar létrehozni a fő éttermében, akkor bevon ebbe egy helyi szakértőt is. Az ÉS megszületésénél így lett partnerünk a Zsidai Gasztronómiai Csoport. Az új bisztró koncepcióval nagyon sikeresen szólítottuk meg a helyi külföldieket és a magyar közönséget, amit az is mutat, hogy miközben százával nyitottak meg az új pesti éttermek, az ÉS vendégköre 60%-ban a magyarok közül került ki.

A Nobu 2010-es megnyitása a hotelben szintén sikertörténet lett.

– Hogyan lehetett kommunikálni ezt a váltást Magyarországra meg külföldre?

– 2013-ban változtattunk a stratégiánkon: a külföldi mellett akkor erősítettünk rá a hazai piacnak szóló kommunikációra. Miközben az új rendezvényszintet, catering szolgáltatást, valamint a spa-t is bemutattuk, a fókusz elsősorban a gasztronómiára irányult: időközben az éjszakai bárként funkcionáló Blue Fox The Bar mellett megnyílt az ÉS Deli is, a divatos kávézóláncok alternatíváját kínálva a szálloda falain belül, szendvicsekkel, salátákkal, smoothie-kkal és kávékülönlegességekkel. A mindig is kedvelt találkozóhelynek számító lobby bár helyén megszületett a The Living Room, ami gyors népszerűségre tett szert a főváros szívében. A külföldi kommunikációban persze nagyobb arányt képvisel a szállodai szobák, a lakosztályok, a szolgáltatások bemutatása – de a szálloda gasztronómiai kínálata is egyre több vendég számára fontos. És, ami nem változott az elmúlt 28 évben, a desztinációt, Budapestet is nagyon aktívan népszerűsítjük, a print média mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetve az online és közösségi médiára. Örök igazság, hogy a vendég elsősorban Budapestre jön és ehhez választja ki a szállodát, nem pedig fordítva. Ezért is jó hallani amikor munkatársaink a nagy nemzetközi vásárokról visszaérkezve örömmel jelzik, hogy már nem kell az alapokról kezdeni, a partnerek pontosan tudják hol van Budapest és nem keverik össze Bukaresttel.

– Gazdaságilag nemigen érhette meg a nyitvatartás a járvány legkeményebb időszakában. Mégis miért ezt választották?

A vezetőség úgy gondolta, hogy könnyebb egy folyamatosan nyitva tartó szállodát a kereslet növekedésével újra magasabb fokozatra kapcsolni, mintha teljesen bezárnánk és a nulláról indulnánk.

– A Kempinski a járvány legsúlyosabb napjaiban is nyitva tartott. Hogy teltek a napjaik?

– Lehet, hogy meglepően hangzik, de nagyon aktívan: a reggelek online meetinggel kezdődtek, egész nap Google Hangoutson, e-mailen, telefonon kommunikáltunk egymással, gyakorlatilag majdnem minden napunk úgy telt, mintha bent lennénk a szállodában. Az egyes részlegek besegítettek egymásnak, így a szokásos éves karbantartásra, nagytakarításra is kihasználtuk az időt. Emellett rengeteg tréningünk is volt, sőt a szakmai fejlődést segítő előadások mellett a menedzsment a lelki-fizikai karbantartásra is nagy hangsúlyt fektetett például azzal, hogy heti két alkalommal a spa menedzserünk online edzést tartott, ahol akár a cég összes dolgozója is összekapcsolódhatott, hogy közösen tornázzon a számítógép előtt.

A szállodában bent voltak a front office munkatársai, a housekeeping, a személyzeti osztály, szakácsok és minden osztályról ügyeletes. Az értékesítési osztályon dolgozó kollégák virtuális házbejárásokon fogadták az érdeklődőket és folyamatosan tartották a kapcsolatot üzleti parnereinkkel. A járványveszély alatt is nyitva volt az ÉS Deli és elvitelre kínáltuk az ÉS Bisztró menüjét. Nagy öröm volt mindannyiunk számára, amikor május 18-án először a teraszok, majd később az éttermek is megnyithattak. Igy azóta fokozatosan egyre több munkatárs dolgozik bent a hotelben és egyre kevesebben végzik home office-ban munkájukat.

– És honnan jönnek a vendégek?

–Egyelőre egyéni vendégeink vannak. Az első időszakban olyanok laktak nálunk, akik már itt voltak a kijárási korlátozások, a határlezárások előtt. A határok megnyitásával a külföldi vendégek száma fokozatosan emelkedik. Emellett magyarok is érkeznek hozzánk, akiknek Pesten van tárgyalásuk, vagy üzleti érdekeltségük. Mivel sokan nem tudnak vagy nem akarnak idén külföldön nyaralni, a „Pest megér egy estet, luxuskivitelben” csomagajánlatunk éppen nekik szól. Remek alkalom kicsit más szemmel nézni Budapestre és pár napig „turistáskodni” ebben a gyönyörű világvárosban, megszállni egy elegáns szállodában, ebédelni az egyik divatos étteremben – egyszóval olyan élményeket szerezni, amelyek most kényelmesebben elérhetőek a hazai vendégek számára.

Érsek M. Z.