A légitársaságok 2030-tól csak egy pilótát akarnak ültetni a repülőgépeik pilótafülkéjébe. Ám az európai légiközlekedési szabályozó hatóság, az EASA – egyelőre – határozottan ellenzi ezt.
Az EASA elutasítja az iparág azon törekvését, hogy 2030-tól csak egy pilóta üljön a pilótafülkében. 2027-től azonban bizonyos repülési szakaszokban engedélyezhetik az egyedül repülést. A szabályozó hatóság fontolóra veszi az európai repülőgépgyártók, az Airbus és a Dassault Aviation ilyen irányú javaslatát a kevesebb figyelmet igénylő utazórepülési fázisban történő egyedülrepülésre vonatkozóan – közölte Andrea Boiardi, az EASA vezetője a Spiegel beszámolója szerint.
A javaslat szerint a felszállás és a leszállás során mindig legalább két pilótának kellene a pilótafülkében ülnie, és korlátozásokat is tartalmaz az egészségügyi problémákkal küzdő vagy túl kevés repült órát teljesítő pilótákra vonatkozóan. Boiardi szerint a korábbi iparági javaslat, amely szerint 2030-tól kizárólag egy kapitánnyal kellene repülni, “teljesen irreális“, mivel az automatizálás még nem elég fejlett, és a szóló üzemeltetés a mai, két pilótával történő üzemeltetéssel egyenértékű biztonsági szintet igényel.
Kizárólag a legmodernebb repülőgépeket – amelyek a jelenleg a minimális tanúsítási előírások által megköveteltnél magasabb biztonsági szintre vannak felszerelve – lehetne használni egyedül utazó repülésekre – magyarázta. Ezek közé tartozik az Airbus A350-es és esetleg a Boeing 787-es és 777X.
A légiközlekedési ágazat törekvése a munkaerőhiány kezelésére irányul, mivel a szabályok enyhítése lehetővé tenné, hogy a pilóták a hosszú távú járatokon pihenhessenek anélkül, hogy helyetteseik a fedélzeten lennének.
Boruzs Álmos