Tökélyre fejlesztette a Nissan a „kettő az egyben” pick up-filozófiát: a Navara pompás személyautó, amelynek akár ezer kilogrammal is megbirkózó platója is van. Persze mindez csak nézőpont kérdése, hiszen mondhatnánk azt is: ritka az olyan „melós” autó, amihez ilyen kényelmes utasteret adnak. Nissan Navara NP300 teszt.
Ma, amikor a járműiparban már teljesen összekuszálódtak a megszokott kategóriák, és egy négyajtós kocsi lehet kupé, egy terepjáró száguldhat sportautóként miközben a SUV-ok meg és Crossoverek uralják az utcaképet, meglepődni szinte már semmin nem lehet. De azért az talán még ma is homlokráncolást vált ki az úrvezetők zöménél, ha egy alapvetően haszonjárműnek megálmodott kocsit többek között azzal írunk körbe: krómozott visszapillantó és tetősín, „dizájnos” 18 colos alufelni-szett, fűthető-hűthető bőrülés, kétzónás klíma, napfénytető, hétcolos érintőkijelző, „nagy” hifi, hétsebességes automata váltó… Márpedig mindez – sőt: ennél még jóval több is – ott van a Nissan Navara NP300-ban. A külcsín és a teljes belbecs – utastér és a teljesítmény csúcsrajáratása – amúgy nem véletlen. A Nissan már 80 éve tökéletesíti a pick up-ok gyártását.
A Navara másik arca
És akkor ehhez vegyük hozzá a pick up másik énjét meghatározó adottságokat: az öt személy szállítására alkalmas kabin mögött az elődnél majd tíz centiméternél nagyobb, durván 1,6×1,6 méteres plató található, amelyet akár egy tonnával is megpakolhatunk. De hajósoknak is ideális választás lehet a kocsit, hiszen akár 3,5 tonnát is vontathatunk a Navarával. Ráadásul – ha a hajót azért nem -, de árut, szerszámot, motort akár árkon-bokron át is szállíthatunk, hiszen a Navara amúgy is príma terepjáró-képességén megint javítottak.
A létravázas alváza például már zártszelvényből készült, ami nagyobb szilárdságot ad, a többlengőkaros hátsó felfüggesztés továbbfinomítja a menettulajdonságokat, az előrejutásról pedig fejlett 4×4-es hajtás gondoskodik. Mindehhez elől 32 fokos, hátul pedig 25 fokos terepszög, továbbá 22,3 centiméteres hasmagasság tartozik. Mindez az a gyakorlatban azt jelenti, hogy az úrvezetők többségének esetében sokkal inkább a vezetői képességek, mintsem az autó műszaki paraméterei szabnak határt a terepjárásnak… Csak egy adat a sok közül: akár 60 centiméter mély vízen is átgázol a Navara.
Hatalmas személyautó
S, hogy milyen a mindennapokban a papírforma szerint tökéletes „kettő az egyben autó”? A kormány mögé ülve rögtön személyautós közegbe csöppenni: a műszarfal visszafogott, ízléses és a mai kor igényeinek megfelelő. Talán csak egyetlen apró részlet akad, ami utal arra, hogy azért mégis csak egy munkára termett járműben vagyunk: a műanyag borítások keményebbek, mint egy személyautóban. Az ülések ergonómiája, a bőrözés azonban bármelyik másik Nissanban megállná a helyét. Az utastérről szólva érdemes megemlíteni, hogy – a kategóriában megszokott biztonsági és kényelmi berendezések sora mellett – számos praktikus tárolóhelyet alakítottak ki.
Az autó felépítéséből adódóan magasabb az üléspozíció, ami a kényelmen nem ront, viszont sokat javít a kilátáson. A magasabb üléspozíció jó már csak azért is, mert azért nem kis kocsiról van szó, s a városi lavírozásnál jól jön a remek kilátás: az 5,3 méter hosszú és majd 2,1 méter széles Navara méreteit azért szokni kell. Ebben segít egyébként a „körpanorámás”, azaz 360 fokos képet adó parkolókamera vetített animációja. Míg a kocsi nagyságát nagyon is érezni, addig érdekes módon a súlya – pedig úgy két tonna – kevésbé feltűnő. Ebben persze nagy szerepe van az új fejlesztésű motornak is.
Mozdony a motortérben
A 2,3 literes dízelmotor, 160 lóerős egyturbós vagy 190 lóerős kétturbós változatban készül – nálunk az utóbbi járt a teszten, s 450 Nm-es nyomatéknak hála, fölényes magabiztossággal mozgatta az autót. Itt érdemes megjegyezni, hogy bár a Navara elsősorban nem hosszú utakra készült, autópályán, országúton is kényelmesen lehet vele utazni, s türelmes vezetési stílus mellett, vidék utakon pedig valóban elérhető a kategóriában kimagaslóan jónak számító 6,3 literes fogyasztás. Ehhez egyébként nem is kell nagyon megfeszülni, mert a finoman váltó automatához és az autó felépítéséhez, jellegéhez amúgy sem a hektikus vezetési stílus passzol.
A Navara ára 8 millió forinttól indul, de a tesztelt, gyakorlatilag fullextrás kivitel ára meghaladta a 11 millió forintot. Ez az összeg azonban egészen más megvilágításba kerül akkor, ha jelezzük, hogy szokatlan módon valóban hihetőnek tetszik a Nissan szlogenje, amely úgy szól: „Csak Önön múlik, hogy mire használja az új Navarát. Ez az autó egyszerre tökéletes partner a kikapcsolódáshoz és sokoldalú munkaeszköz a hétköznapokban.” Erre ráerősít egyébként az is: 2016 legjobb pick up-jának választották a Nissan Navara NP300-at. Az, hogy a Nissan-nak sikerült a két világ tökéletese összehangolása annyiban persze nem meglepő: a japán gyártónak ugyancsak nagy tapasztalata van ebben a szegmensben. Bő nyolcvan éve, 1933-ban gyártották ugyanis azaz első platóst, azóta pedig 14 millió darab pick up-ot adtak el.
Legyél az első hozzászóló "A tökéletes mindenes" című cikkhez