Jelentés a német turizmusról: nem csak veszteségeket hozott a járvány

Frankfurt

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) milliárdos veszteségeket könyvelt el a beutazás terén – ugyanakkor az Úticél Németország a járvány idején piaci részekkel gazdagodott az európai versenyben.

Az előrejelzéseknek megfelelően a németországi beutazás 2020-ban erőteljes visszaesést könyvelhetett el. Ennek ellenére az Úticél Németország a tavalyi Covid 19-járvány alatt az európai versenyben piaci részekkel gazdagodott és átvette a vezető helyezést az európai utazók kedvelt desztinációinak listáján. Ezt mutatja a Német Turisztikai Hivatal (DZT) megbízásából készült IPK International European Travel Monitor felmérésének kiértékelése. Ez alapján 2020-ban összesen 176 millió európai utazott az Európai Unió területén, közülük 23,9 millióan Németországba, amely 13,6 százalékos piaci résznek felel meg, a második helyen Spanyolország végzett, a harmadik helyezett pedig Ausztria volt.

Petra Hedorfer, a DZT igazgatótanácsi elnöke úgy fogalmazott: „A Covid 19-járvány által a külföldi utazások száma világszerte 70 százalékkal esett vissza, az európaiak külföldi utazásainak száma 66 százalékkal csökkent.  A németországi beutazó turizmus számára a nemzetközi visszaesés 64 százalékos. Annak, hogy Németország a nemzetközi versenyben a többiekhez képest kicsit jobban vészelte át a krízist, különböző okai vannak: az Úticél Németország márka vonzereje továbbra is töretlen, emellett pedig az anticiklusos marketing erősítette a termékünk márkatudatosságát. A németországi turisztikai szakma résztvevőivel szoros együttműködésben jó feltételeket alkottunk meg a beutazó turizmus újra élesztésére.”

Utazási trendek a korona-évben

A járvány feltételei miatt jelentősen megváltoztak az Európából Németországba utazó üdülők utazási szokásai. A hosszabb utazások száma 2020-ban arányaiban jobban nőtt, mint a rövid utazások száma. Ezáltal az utazások átlagos hossza 6,3 éjszakáról 7,2-re nőtt. Az utazásonkénti kiadások viszont az Európából Németországba utazóknál 13 százalékkal 556 Euróra csökkentek. Ebben visszatükröződik az utazás megnövekedett hossza mellett a közlekedési eszközök felosztásának megváltozása is: 13,5 millió utazással az egyéni utazás saját autóval növelte piaci részét, míg a repülővel, vonattal vagy busszal történő utazások átlagon felüli visszaesést könyveltek el.

Berlin, Alexanerplatz

A szállások terén a hotelek erőteljesebb visszaeséssel konfrontálódtak (mínusz 65 százalék). Azon európai utazók száma, akik például panziókban, apartmanokban vagy kempingekben szálltak meg, 56 százalékkal csökkent az előző év adataihoz képest. Hét millió európai utazott 2020-ban előzetes foglalás nélkül Németországba – ez majd 30 százalék. Ezáltal a spontán utazók aránya megnőtt azokéhoz képest, akik hosszabb távon előre lefoglalták utazásukat.

Az üdülési célú utazások aránya 12,7 millióval 53 százalék (az előző évben 58 százalék), az utazások 22 százaléka (5,3 millió) üzleti célt szolgált, míg 5,9 millió utazás (25 százalék, az előző évben 20 százalék) már privát célú utazás volt.

Üdülési módok: a városok a legkedveltebbek, a vidéki régiók piaci része nő

Az Európából érkező beutazás terén 5,2 millió utazással a városi desztinációk a legnagyobb volumennel rendelkező szegmens, a második helyen 1,6 millióval a körutazások szegmense végzett. A járvány miatt ezeken a területeken nagyobb visszaesés tapasztalható, mint a természetorientált üdüléseknél.  Ennek megfelelően a vidéki/vízparti/hegyekben történő üdülések aránya több mint hárommillió utazásra nőtt.

Európa jelentősége nőtt

A Szövetségi Statisztikai Hivatal legfrissebb részletes vendégéjszaka-számai alapján 2020. január és december között összesen 32,0 millió nemzetközi vendégéjszakát jelentettek a hotelek és a legalább tíz ággyal rendelkező szálláshelyek – ez 64,4 százalékos visszaesésnek felel meg az előző évhez képest. Ezáltal a vendégéjszakák száma tíz rekordév után visszaesett az újraegyesítést közvetlenül követő időszak szintjére. Az Európából érkező vendégek 2020-ban 27,2 millió vendégéjszakát generáltak. Ezáltal Európa részesedése az előző évhez képest 74 százalékról 85 százalékra nőtt. A tengerentúli piacok terén az amerikai küldőpiac 6,3 százalékos, illetve az ázsiai küldőpiac 6,0 százalékos részesedésével jelentősen az előző év szintje alatt mozgott. Bajorország, Baden-Württemberg, Észak-Rajna–Vesztfália, Berlin és Hessen összesen 45 millióval kevesebb nemzetközi vendégéjszakát regisztrált, mint 2019-ben – ez pedig az összesített németországi beutazás 2020-as visszaesésének kereken 75 százalékát teszi ki.

Petra Hedorfer, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) igazgatótanácsi elnöke szerint: „A Covid 19-járvány az elején a nemzetközi turizmus minden küldő- és célpiacát ugyanolyan arányban érintette. Mindemellett Németország a tavalyi év nyári hónapjainak felépülési fázisában már ismét üdvözölhetett utazókat a szomszédos országokból. A tengerentúli piacok növekvő keresletét korlátozták az érvényben lévő utazási tilalmak, illetve a légitársaságok csökkentett kapacitásai is.”

Ennek megfelelően a Forward Keys elemzései alapján 2020-ban a légitársaságok kapacitása 62 százalékkal csökkent a 2019-es év volumenéhez képest. Németországban a nemzetközi repülőgép-érkezések száma 70,4 százalékkal volt kevesebb, mint az előző évben. Itt a nagy tengerentúli piacok visszaesése jóval magasabb volt, mint a 13 legerősebb európai küldőpiacnál (mínusz 67 százalék).

A szomszédos országok stabilizálják a beutazást

Németország kilenc szomszédos állama 2020-ban a nemzetközi összes vendégéjszaka 56,6 százalékát generálta – 2019-ben ez 42,5 százalék volt. Az úticél Németország számára 2020-ban a legerősebb volumenű küldőpiac Hollandia volt 5,8 millió vendégéjszakával és 18,1 százalékos piaci részesedéssel. A második helyezett a Svájc volt 3,1 millió vendégéjszakával (piaci rész 9,8 százalék). Lengyelország a beutazópiacok sorrendjében 2,2 millió vendégéjszakával és 7,0 százalékos piaci részesedéssel a nyolcadik helyről a harmadik helyre ugrott. A további helyeken Ausztria (1,9 millió vendégéjszaka) és Dánia (1,5 millió vendégéjszaka) végzett.

A legfontosabb tengerentúli piacok 2020-ban az Amerikai Egyesül Államok (1,5 millió vendégéjszaka) és Kína (0,4 millió vendégéjszaka) voltak.

Turisztikai úti célok: a városból a vidéki régiókba

A hotelszakmát – különösen a városokban – átlagon felül érintette a járvány miatti visszaesés a tavalyi évben. Így a nemzetközi vendégéjszakák száma a több mint 100 ezer lakossal rendelkező városokban az előző évhez képest 71,4 százalékkal csökkent. Ezt tükrözik a városállamok Berlin (mínusz 76,0 százalék) és Hamburg (mínusz 69,7 százalék) eredményei is, ami különösen súlyos veszteség tekintve, hogy Németország 2019-ig piacvezető szerepet töltött be az európaiak városi és kulturális utazásai terén. Ugyanakkor a nemzetközi vendégéjszakák visszaesése a kempingekben mínusz 53,8 százalékkal jelentősen kisebbnek bizonyult.

A hotelszakma eredményei megfelelnek az MKG Olakala felmérési eredményeinek is: ezek alapján a hotelek foglalási rátája összesen 72 százalékról (2019) 29 százalékra csökkent (2020). A hotelben töltött éjszaka átlagára (csak szobaár) ugyanebben az időszakban 94 euróról 84 euróra csökkent.