Franciaországban július 1-jétől az óránkénti 90 kilométerről 80 kilométerre csökkent a megengedett legnagyobb sebesség a lakott területen kívüli országutakon. Az intézkedés mintegy 400 ezer kilométernyi útszakaszt érint.
Az Edouard Philippe francia miniszterelnök által idén január közepén bejelentett, 18 közlekedésbiztonsági intézkedésből álló csomag leglényegesebb eleme, hogy azokon a lakott területen kívüli főútvonalakon, amelyeknél a haladási irányokat fizikai akadályok (korlát, fal) nem választják el, a megengedett legnagyobb sebességet óránként 90-ről 80 kilométerre csökkentik. A francia főútvonal-hálózat túlnyomó részét érintő rendelkezés vasárnap lépett hatályba.
A korlátozás célja a halálos balesetek számának csökkentése. A bejelentés azonban óriási felháborodást váltott ki az autósokat és motorosokat képviselő egyesületek és képviselők részéről is, akik politikai jellegűnek és feleslegesnek tartják a korlátozást, s a felmérések szerint a franciák 76 százaléka sem támogatja az intézkedést. A parlamentben az elégedetlen képviselők úgy vélték, hogy a javaslat a vidéket bünteti, ott található ugyanis az érintett útszakaszok jelentős része.
A miniszterelnök elmondta: vállalja a népszerűtlenséget, ha azzal évente 300-400 életet menthet meg.
“A halottak és a sérültek számának csökkentése a francia utakon a közpolitika igazi kihívása” – fogalmazott májusban a kormányfő, aki arra is ígéretet tett, hogy a korlátozás eredményeit 2020. július 1-én megvizsgálják, s amennyiben az eredmények nem teljesítik az elvárásokat, a kormány “vállalni fogja a felelősséget”.
Számos korlátozó intézkedésnek köszönhetően Franciaországban 2013-ra sikerült a felére csökkenteni a halálos balesetek számát 3427 áldozattal, de a következő években ismét emelkedés kezdődött, tavaly (3648 áldozat) viszont 1,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest. (MTI)