Az elmúlt évek változásai komoly alkalmazkodásra késztették a szállodaipart. Körkérdésünkben arra keressük a választ, hogyan reagálnak a szállodák a kihívásokra, milyen fejlesztésekkel növelik a vendégélményt, és hogyan látják a fenntarthatóság jövőjét. A válaszadó ezúttal Gaál Miklós a Donautica Hotel igazgatója.
· Milyen kihívásokkal szembesült a szálloda az elmúlt évben, és hogyan sikerült ezekre reagálni?
A Dél-Dunántúli régió az elmúlt években talán kevésbé volt a hazai turizmus fókuszában, a vendégek megtartásáért folytatott verseny azonban itt is komoly kihívás. A tavalyi év legnagyobb kihívása mégis egyértelműen az infláció okozta nehézségek leküzdése volt. Ebben részsikereket értünk el, elsősorban azzal, hogy az élelmiszer beszerzéseinkben fokozottan támaszkodtunk a környékbeli termelőkre és egyéb gazdálkodókra. A folyamatos technológiai fejlesztéseink is mind-mind az energiahatékonyság optimalizálása érdekében történtek.

Gaál Miklós
Az állandósuló szakképzett munkaerő hiánya ugyancsak a legnehezebb megoldandó feladatok közé tartozik. Mi a Donauticában inkább – preventív megoldásként – a munkerő megtartásában gondolkodunk. Igyekszünk olyan vállalati légkört kialakítani, amely képes megtartani az embereket, másrészt a vendég élmény formálásában is komoly szerepet játszik.
– Milyen fejlesztéseket, új szolgáltatásokat vezettek-vezetnek be a vendégélmény javítása érdekében?
– A fenntarthatósági és technológiai fejlesztéseket most nem is sorolnám, hiszen ezek folyamatosan jelen vannak az életünkben. Az élményalapú szolgáltatások azok, amelyek közvetlen hatással lehetnek az üzleti eredményeinkre is.
Az idei szezonra már egy teljesen megújult partszakasszal és majd háromszorosára nőtt gyönyörű zöld területtel várjuk a vendégeinket. A közel két hektáros területen megvalósítottuk sok-sok vendég régi vágyát és egy minden igényt kielégítő szép játszóteret, egy kreatív játékhajót építettünk a legkisebbek számára és persze a hinták sem maradtak le a fejlesztésből. A személyre szabott vendégélmény csúcsát azonban az idei szezonra elkészülő úszóházak jelentik, amelyek egészen különleges élményt nyújtanak az egyediséget keresőknek. A vízen lebegő luxus nálunk mára valósággá vált!

A Donautica vízen lebegő házai
– Hogyan látják a fenntarthatóság szerepét a szállodaiparban, és milyen lépéseket tesznek ennek érdekében?
A fenntarthatóság szerepe a szállodaiparban mára megkerülhetetlenné vált, hiszen a vendégek egyre inkább keresik az olyan szálláshelyeket, amelyek összhangban vannak a környezettel.
A Donautica Étterem és Hotel számára a fenntarthatóságot nem csak egy ideológiaként, hanem az üzleti stratégiánk részeként próbáljuk meg kezelni. Ennek érdekében több lépést tettünk:
- Energiahatékonyság: A szálloda energiafogyasztásának csökkentése érdekében olyan technológiákat alkalmazunk, amelyek minimalizálják a környezeti terhelést.
- Helyi források: A gasztronómiai kínálatunkban helyi, fenntartható forrásokból származó alapanyagokat használunk, ezzel támogatva a helyi közösségeket és csökkentve a szállítási kibocsátást.
- Környezettudatos szolgáltatások: Vendégeink számára olyan szolgáltatásokat kínálunk, amelyek összhangban vannak a természeti környezettel, mint például elektromos kerékpárok és vízi sporteszközök használata.
Ezek a megoldások nemcsak a környezetünk megóvására tett apró lépések, hanem hozzájárulnak ahhoz is, hogy a szállodánk vonzó választás legyen azok számára, akik értékelik a fenntarthatóságot.
– Milyen trendek formálják jelenleg a magyarországi szállodai vendéglátást, és mire számítanak az idei főszezonban?
– Vidéki hotelként az országos trendek bennünket is érintenek, bár azok hatása időben jobban elnyúlhat. A korábban említett fenntarthatósági szempontok és a technológia fejlődése és fejlesztése a mi életünkben is egyre nagyobb szerepet kap. Emellett szeretnénk elérni azt, hogy az egyre növekvő külföldi turizmusból mi is jobban kivegyünk a részünket. Amennyiben ezeket a folyamatokat optimalizálni tudjuk, akkor növekvő turisztikai igény miatt az idei főszezonban mindenképp magasabb kihasználtsági mutatókat várunk.
Az infláció várható visszaszorulásával reményeink szerint a költségeket is jobban tudjuk kontrollálni, így az árszintjeink sem módosulnak jelentősen. A vendégeink egyre inkább elvárják a magas színvonalú szolgáltatásokat, így fokozottan kell figyelnünk a minőségre és a vendégelégedettségre
– Mit tartanak a legfontosabb tényezőnek a visszatérő vendégek lojalitásának megőrzésében?
– A visszatérő vendégek lojalitásának megőrzése szempontjából a Donautica Étterem és Hotel számára a személyre szabott vendégélmény és a kiváló szolgáltatás a legfontosabb tényezők. Azáltal, hogy figyelembe vesszük a vendégeink preferenciáit és igényeit, olyan személyre szabott ajánlatokat és szolgáltatásokat tudunk nyújtani, amelyek erősítik az érzelmi kötődést a márkánkhoz.
Érsek M. Zoltán