Miközben a szállodák a forgalom mellett már a bevételt tekintve is egyre jobb éveket zárnak, az ágazat számára az egyik legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy több területen, mind inkább hiány mutatkozik a jó szakemberekből, akik külföld felé veszik az irányt. Az egyik szállodalánc hoteljében például tavaly karácsony után közölte a személyzet több tagja, hogy szilvesztertől Ausztriában dolgoznak, és a ház így kénytelen volt vészforgatókönyvvel várni az évbúcsúztatót. Szerencsére a márciusi ünnepek nem hordoznak ilyen veszélyeket, mert Ausztriában a végéhez közeledik a síszezon… Aki pedig az itthoni munkát választotta, most teltházas időszakokban bizonyíthatja rátermettségét.
Vidéki szállodáinkban a március 15-i és a Húsvéti ünnepekre telt ház vagy telt ház közeli helyzetre számítunk, bár van még néhány eladó szobánk – elemez Deák Imre, a Danubius Hotels vezérigazgatója. – Budapesten is látható, hogy Húsvét hétvégéjén fokozott az érdeklődés. Több szállodánkban 90 százalék feletti foglaltságot várunk. A március 15-i ünnephez kötődő hétvége Budapesten nem emelkedik ki ilyen szempontból, a nemzetközi vendégek körében az a hétvége nem rejt jelentősen több lehetőséget, mint bármelyik másik.
Ugyanakkor budapesti szállodáinkban, az idei év első 3 hónapjában azt a pozitív trendet láttuk folytatódni, ami 2014 októbere óta megfigyelhető. A szabadidős céllal érkező vendégek száma minden hónapban jelentősen meghaladta az 1 évvel korábbit. Erősödő keresletet érzékelünk az üzleti utazók vonatkozásában is, bár a márciusi két hosszú hétvége némileg negatívan hat az üzleti célú beutazásra, miközben ebben a három hétben a konferencia turizmus területén is visszaesés érzékelhető. Az egyre erősödő kereslet lehetőséget teremt az árak emelésére is, az első 3 hónapban mintegy 10-15 százalékkal magasabb árral és bevétel-növekedéssel számolunk. A Budapesti átlagos szobaárak azonban még így is elmaradnak legfontosabb régiós versenytársainkhoz, Bécshez vagy Prágához képest.
Még Budapesten továbbra is az Egyesült Királyság mutatkozik a legjelentősebb beutaztató piacnak, ráadásul a növekedés dinamikája is bíztató a jövőre nézve. Az erős dollár és az alacsony olajárak hatására némileg mérséklődő repülőjegy árak az amerikaiak utazási kedvét is fokozza, és bár az amerikai vendégek részaránya elmarad például a brit, német és olasz vendégek arányától, a növekedés figyelemre méltó. Érdekes még megjegyezni, hogy komoly vendégéjszaka-szám növekedést láttunk környező országokból, főként Csehországból és Romániából. Februárban például ez a két ország is bekerült a top10 közé, ami korábban nem volt jellemző a szállodáinkban.
A jó eredményeket némileg árnyalja, hogy a számunkra nagyon fontos orosz piacról továbbra sem látunk bíztató jeleket. A gyenge rubel drágítja az orosz vendégek számára az utazást. Az Oroszországban a pravoszláv ünnepek miatt az utazás szempontjából egyébként igen jelentős januárban az orosz vendégéjszakák száma negyedével esett vissza, úgy, hogy már tavaly is csökkenést kellett elkönyvelnünk. Elsősorban hévízi szállodáinkat sújtja ez a probléma, amit a növekvő belföldi vendégek számával is csak részben tudunk ellensúlyozni.
A másik oldalon viszont a belföldi turizmus élénkülését érzékeljük és további növekedésre számítunk az év további részében is. Érdekes, hogy azokban az években, amikor a március 15-i ünnephez ennyire közel esik Húsvét, jellemzően nem szokott mindkét hosszú hétvége megtelni. Ezért jól mutatja a belföldi kereslet növekedését, hogy idén mindkét hétvégén magas foglaltságra számítunk, elsősorban az all inclusive, wellness és családbarát szolgáltatásokat kínáló szállodáinkban. Ezek a szállodák egyre keresettebbek a környező országokból is, Csehországból, Szlovákiából és a korábban is fontos osztrák piacról is növekedik a vendégszám.
Deák Imre hozzátette: a belföldi keresletet tekintve valóban pozitív jelek mutatkoznak, és növekszik a kereslet, de sajnos azért ott még nem tartunk, hogy előszezonban is minden hétvégén telt házzal üzemelnénk. Azt azonban megerősíthetjük, hogy amikor elkezdődik az iskolaszünet, akkor – ahogy tavaly is –, egyenletesen magas, talán még a tavalyinál is magasabb foglaltsággal üzemeltek a wellness szállodáink és a balatoni hotelek is. Miközben a gyógyhelyeken az idősebb generáció képviselteti magát legnagyobb számban, a Danubiusnál a két legjellemzőbb vendégtípus a wellness pihenésre érkező fiatal pár és a gyermekes család.
A kérdésre, hogy minek tulajdonítják a belföldi piac felpörgését – gyenge forint, terrorveszélytől való félelem, olcsó üzemanyag – úgy látja mindez együtt pozitív hatást gyakorol, de az egyes hatások mértékét nehéz lenne megítélni. Feltételezhető az is, hogy a családok több pénzt tudnak utazásra fordítani, mint a korábbi években, illetve – ha a kereslet növekedést egy folyamatként értelmezzük – a SZÉP Kártya program is a belföldi utazásra ösztönözte a családokat. Saját szállodáinkat illetően a piac általános fellendülésén túl a közelmúltban végrehajtott fejlesztések is szerepet játszanak a mutatók javulásában, amihez az online foglalások elterjedése is jelentősen hozzájárult.
Ezt tapasztalják a Hunguest Hotelsnél is, ahol idén is folytatódott a már tavaly is tapasztalt, töretlenül növekvő online foglalási kedv és online fizetési hajlandóság. Barkó Károly pr igazgató szerint a mobileszköz-forgalom növekedése mellett náluk az is pozitív trend, hogy a vendégek az érkezéshez képest egyre korábban kezdenek el foglalni, miközben a holtszezonokban is a korábbinál jobb átlagfoglaltság tapasztalható, ami az átlagárak diszkrét növekedéséhez is hozzájárul. Az év első két hónapjában a tavalyi bázishoz képest több vendéget és magasabb átlagáron fogadtunk – mondja – , és összeségében több mint 10 százalékos árbevétel növekedést realizáltunk. Több februári hétvégén is 90 szézalékhoz közelített láncszinten az átlagos töltésünk, amire „emberemlékezet” óta nem volt példa. Objektív tényezők is segítenek az első negyedévben: a szökőév miatt idén februárban egy éjszakával többet pihenhettek a vendégek, miközben a két telt ház közeli márciusi ünnepi hétvége is javítja az eredményt.
Nemcsak felpörgött belföldi piacról beszélhetünk, hanem felpörgő piacról, hiszen a külföldi vendégek száma és költése a belföldinél még magasabb arányban növekedett, a továbbra is csökkenő Oroszország kivételével gyakorlatilag minden szegmensben – teszi hozzá. A vendégek korösszetétele szállodatípusonként változó. Láncszinten a vendégek felét az 50 év felettiek teszik ki, miközben a gyógyvíz melletti gyógyszállodában magasabb az átlagéletkor, mint a wellness hotelekben. Magyarországon belül Budapest és Pest megye felülreprezentált, a belföldi vendégek közel fele a főváros és környékéről érkezik.
A Service4You szállodaüzemeltető lánc házaiban januárban ugyan lassabban kezdett emelkedni a töltöttség, februárban már a belföldi és a külföldről érkező foglaltság is rendkívül erős volt. Klemm Balázs ügyvezető szerint külön pozitívum, hogy Budapest mellett már vidéken is jelentősen megnőtt a rendezvények száma, amelyek jó része több napos esemény volt. A március 15-i és a Húsvéti ünnepekre mindenütt legalább 95 százalékkal magasabb foglaltságra számítanak, a tavalyinál valamivel magasabb átlagáron, miközben a tavaszi iskolai szünetben is több szállodájukban is 80 százalék közeli foglaltsággal számolnak. A szakember szerint az érdeklődés erősödésében nagy szerepe van az online foglalási rendszer fejlesztésének, miközben a belföldi turizmust erősíti az is, hogy a környező külföldi sípályák nem hó biztosak, és a melegebb télben az elmúlt évek negatív élményei után sokan döntenek úgy, hogy nem kísérleteznek a rövidebb sí utakkal, az arra szánt pénzt inkább itthoni pihenésre költik el.
Az online foglalás döntő szerepét hangsúlyozza Gaál Miklós, a tavaly nyílt – a legújabb Michelin-csillagos étteremnek, a Costes Downtownnak is otthont adó – Prestige Hotel Budapest vezérigazgatója, hozzátéve, hogy Húsvétra már minden szoba elkelt náluk. Szerinte, aki figyeli a szakmai híreket észreveheti, hogy Budapest tekintetében tudatos „brand” építés folyik, egyre másra jelennek meg olyan hírek, tudósítások, hirdetések a külföldi médiában, amelyek jelentősen hozzájárulnak a forgalom erősödéséhez. A tovább bővülő repülő járatok nélkül persze ez mit sem érne, de szerencsére ez a terület is fejlődik. A közösségi oldalakon is rendkívül népszerű Budapest és úgy látja, ennek a szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni, különösen a fiatalabb utazók körében. Budapest programkínálata egyre érdekesebb és összetettebb, több korosztály is ideális célpontként tekint a városra. Egyre jobbak a szolgáltatások, és ár érték arányban még mindig kiemelkedő a vendégek számára. Akiknek körében az utazásnál egyre fontosabb szerepe van a mobileszközöknek, hiszen a szállodai szobák jelentős hányadát már ezeken foglalják le, igen sok alkalommal percekkel a szállodába érkezés előtt. E mellett a programok kiválasztásának is meghatározó eszköze lett, nem is beszélve a tájékozódásról a városban.
– Az első negyedévet a tavalyi év hasonló időszakához hasonlítva elmondhatjuk, hogy körülbelül ugyannyi vendégéjszakát, de magasabb áron realizált a piac. Ezen belül a Kempinski Hotel Corvinus a piaci átlaghoz képest magasabb foglaltságot és áremelést ért el – fejti ki Dudás Ildikó pr igazgató, hozzátéve, a Húsvét évek óta az átlagosnál magasabb foglaltságot és átlagárat hoz. Ugyanakkor az is érzékelhető, hogy a hétvégéken a foglaltság erősen időjárásfüggő, és sok az utolsó percben érkező foglalás. Tapasztalatai szerint a budapesti beutazó turizmus fejlődésében nagy szerepe van a színes és minőségi gasztronómiai kínálatnak, szórakozási lehetőségeknek, a felújított belvárosnak és a kíváló ár-érték aránynak. Az új járatok megjelenésének köszönhetően pedig olyan távoli piacokról is egyre több vendég jön, mint Afrika, Ázsia és Ausztrália, ahonnan korábban nem volt számottevő beutazás.
A budapesti kínálatban speciális helyet foglal el az Aquaworld Resort Budapest, amely az Aquaworld vízi birodalom révén élményfürdőt is kínál a vendégeknek. Móricz Szilvia pr igazgató kifejtette: az első három hónapban jelentős a tavalyihoz képes átlagosan 15 százalékos bevétel növekedést értek el. A telt házas március 15. és Húsvét tovább erősíti a pozitív mérleget – miközben a hagyományos hétvégeken is egyre többször megtelik a ház –, a kérdés inkább az, hogy a rendkívül korai Húsvét után hogyan alakulnak a foglalások, amelyek többségét most a családos és az üzleti csoportokhoz, eseményekhez kötődő vendégkör biztosítja, amelynél egyre markánsabban jelenik meg az, hogy egyhelyben szeretné kiélvezni a pihenést.
Az azonos tulajdonosi köörhöz tartozó, felnőttbarát – vagyis gyermekmentes – szállodává alakított ráckevei Duna Relax Hotelben és a családbarát nooszvaji Oxigén Hotelben szinte minden hétvégén telt ház volt. Sárvári Krisztina igazgató elmondta: amíg az Oxigénben már hónapokra előre minden szobát eladtak az ünnepekhez kötődő két hosszú hétvégére és a tavaszi szünet is kiemelkedően magas foglaltsággal megy, a Duna Relaxban még maradt néhány szoba Húsvétra. Megítélése szerint a belföldi turizmus élénküülésében nagy szerepe van annak, hogy a világban érezhető bizonytalan biztonsági helyzetben, sokan még inkább a hazai utazást választják, miközben különsen a Budapesthez közeli helyeket az alacsony benzinár is vonzóvá teszi.Szállodáik közül az Oxigént elsősorban 35-40 év közötti gyermekes családok választják, míg a Duna relaxot, jellegénél fogva az 50.60+ – osok. Ami mindkét házban érezhető: a vendégek a pihenés mellett egyre inkább aktívak lettek és élményeket, programokat keresnek.
A tavalyi évhez képest a januári foglaltság 2 százalékos, a februári 6 százalékos, a márciusi 6 százalékos növekedést mutat, az első negyedév kihasználtsága pedig 70 százalék feletti – fejti ki Kiss Dóra, a balatonfüredi Hotel Silverine Lake Resort marketing managere. A március 15-i és a Húsvéti hosszú hétvége a gazdag városi programkínálatnak köszönhetően telt házas lesz, de emellett az átlagos hétvégének is gyakori a száz százalékos foglaltság, ami az akcióknak köszönhetően már a hétköznapokban sem ritka.
a legújabb vidéki négycsillagos szállodák közé tartoozó makói Grand Hotel Gloriusban már jó előre elkelt minden szoba, egyedül a lakossztályok közül maradt még eladható Húsvétra. Sadler Béla operatív igazgató tapasztalatai szerint a hétvégék már a nagy ünnepek nélkül is gyakran teltházat hoznak. Vendégeik közül a 45-60 év közötti házaspárok vannak többségben, őket követik a 30-40-es párok, míg a hétvégeken a gyermekes családok jönnek a legtöbben. Jó jelnek érzi azt is, hogy a hozzájuk érkezők egyre gyakrabban keresnek kultúrális vagy a túrázáshoz kötődő kiegésztő programot.
Érsek M. Zoltán
Legyél az első hozzászóló "Tavaszi szüret a szállodáknál" című cikkhez