400 ezer utas a folyami hajóutakon!

Több európai várost érintő folyami hajóutak vonzó állomása Budapest. A szállodahajók vendégforgalma folyamatosan nő, a Magyar Turizmus Zrt. szakértői becslése szerint 2014-ben elérte a 400 ezer utazót.

A szállodahajók vendégeiről most először készített kutatást a Magyar Turizmus Zrt. (MT), amelynek több célja is volt: a dunai hajózáson részt vevő tengerentúli turisták jellemzőinek feltérképezése mellett, Budapest mint turisztikai célpont imázsát és a budapesti turisztikai kínálattal való elégedettséget is vizsgálták.
Egy viszonylag új célcsoport utazási szokásairól, motivációiról és a döntéseiket befolyásoló tényezőkről sikerült hasznos ismeretekhez jutni a Viking River Cruises vendégei körében végzett megkérdezés eredményeként. Az MT információi szerint, a három hétig tartó Amszterdam–Budapest hajóúton évente 100–130 ezer turista látogat el Budapestre a Viking River Cruise-szal, azaz a hajóstársaság utasai körében végzett felmérés segíthet általában is megérteni a hajós turistákat.
A Magyar Turizmus Zrt., az Edutus Főiskola és a Viking River Cruises együttműködésében megvalósult (nem reprezentatív) kutatás a magyar turisztikai szakmai számára több olyan fontos információt is közvetít, melyek segítségével hatékonyabban aknázhatók ki a dunai hajós turizmusban rejlő lehetőségek.
A hajóval érkező vendégek fele (50,9 százalék) nem vett részt elő- vagy utótúrán, vagyis a hajóutat sem előtte, sem utána nem kísérte további szabadidős célú tartózkodás. A magyar fővárosban átlagosan 2,29 éjszakát töltöttek a megkérdezettek. A vizsgált célcsoport utazásai a főszezonon kívüli időszakban is jelentősek, ami a turisztikai kapacitások kedvezőbb kihasználását teszi lehetővé.

A válaszadók négyötöde szerint Budapest önmagában is jelentős vonzerővel rendelkezik. Azt, hogy Budapest is az útvonal része, a válaszadók többsége (59,1 százalék) nagyon fontosnak, további 20 százaléka fontosnak vélte utazási döntése során. Többségük (89,6 százalék) még nem járt korábban fővárosunkban. Budapest mellett szól az is, hogy a hajóút utolsó állomása volt. Emellett a város szépségét, történelmét és magyarországi rokoni kapcsolataikat említették a vendégek. Nagyon elégedettek voltak a Viking River Cruises által szervezett városnéző programokkal, a budapestiek vendégszeretetével és az éttermekkel. Ötös skálán legalább 4,5-es átlagot ért el a város atmoszférája, a kulturális programok, a tömegközlekedés és a vásárlási lehetőségek.

A legjobban Budapest esti fényei nyűgözték le a hajós vendégeket. Az elégedettséget jelzi, hogy a felmérésbe bevontak 99,7 százaléka ajánlaná a budapesti utazást barátainak, ismerőseinek. 70 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy a budapesti élmények a vártnál jobbak voltak. Ez tökéletesen harmonizál a Magyar Turizmus Zrt. külföldi márkakommunikációjának központi üzenetével, amely így hangzik: Think Hungary – More than expected vagyis Magyarország – felülmúlja a várakozásokat.

A felmérésbe bevontak Budapest turisztikai kínálatából is ízelítőt kaptak, a legnépszerűbb tevékenységnek 87,2 százalékuk a hajós társaság által szervezett városnézést nevezte. 26,3 százalékuk vásárolt, 15,9 százalék az ismert látnivalókat kereste fel, 12,2 százalékuk pedig saját maga fedezte fel a várost. A kutatásban részt vettek döntő többsége (85,6 százalék) a 60 év feletti korosztályt képviselte, több mint 90 százalékuk felsőfokú végzettségű, 81,4 százalék nyugdíjas, 84,2 százalék átlagon felüli jövedelemmel rendelkezik. Több mint 70 százalékuk érkezett az Egyesült Államokból, 23,2 százalék Kanadából, 3,4 százalék Ausztráliából, 1,8 százalék pedig az Egyesült Királyságból.

Az utasok, a demográfiai összetételnek megfelelően a jól költő szegmenshez tartoznak: a budapesti, hajón kívüli költés átlagosan fejenként 30 ezer forintra rúg a hajón kívül töltött idő rövidsége és a hajón biztosított ellátás ellenére. A legtöbben (73,6 százalék) ajándéktárgyakra, vásárlásra (30,8 százalék), éttermi, vendéglátó-szolgáltatásokra (28,8 százalék) és városnézésre (11,5 százalék) költöttek a budapesti tartózkodás alatt.

A kutatás teljes anyaga a következő linkre kattintva tölthető le: http://szakmai.itthon.hu/turisztikai-termekek

Legyél az első hozzászóló "400 ezer utas a folyami hajóutakon!" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*