Elveszíthetik egyik látványos design-megoldásukat az elektromos autók

Betiltanák a behúzható ajtófogantyúkat kínai hatóságok, állítja egy jelentés. Ezzel egy különleges formatervezési megoldással lehetnek szegényebbek az elektromos kocsik.

Az elektromos autók elterjedésével vált mind népszerűbbé az autóiparban egy látványos formatervezési trükk: a kilincsek nem lógnak ki a kocsi oldalából, hanem belesimulnak oda, csak érintésre, gombnyomásra emelkednek ki, majd húzódnak vissza. Így teljesen sima lehet a kocsik oldala.

Csakhogy friss hírek szerint a kínai szabályozó hatóságok a teljesen a behúzható, rejtett autóajtó-fogantyúk teljes körű betiltását tervezik biztonsági kockázatokra és funkcionális hiányosságokra hivatkozva. Még folynak a tárgyalások, de állítólag a félig behúzható – és persze a hagyományos – ajtófogantyúkat nem érintené a tiltás.

A jelenlegi javaslat a teljesen behúzható fogantyúk közvetlen betiltását javasolja, egyéves átmeneti időszakkal. A végrehajtás várhatóan 2027 júliusában kezdődik, ami azt jelenti, hogy az ezen időpont után Kínában értékesített új járművek már nem rendelkezhetnek majd ilyen kialakítással. A tárgyalások kiterjednek a nem szabványos körülmények, például baleseti helyzetek esetén alkalmazandó automatikus nyitási mechanizmusokra is.

Bár futurisztikus esztétikájuk és aerodinamikai előnyeik miatt dicsérik az rejtett kilincseket, gyakorlati hasznosságukat és biztonságukat egyre inkább megkérdőjelezik. A mérnökök számításai szerint a rejtett kilincsek légellenállási együttható-csökkenése minimális, körülbelül 0,6 kWh-ás megtakarítást jelent 100 kilométerenként. Ez pedig kevesebb lehet, mint a kilincseket mozgató motorok és a mechanikus szerkezetek által okozott 7-8 kilogrammos többletsúly miatti plusz energiaigény.

A hatóságok legfontosabb érve a kritikus biztonsági meghibásodás veszélye. Áramkimaradás vagy tűz esetén az elektromos ajtófogantyúk (külső és belső egyaránt) működésképtelenné válhatnak, ami súlyosan akadályozza a mentési munkálatokat és az utasok menekülését. 2024-ben Changchunban egy „fagyott ajtó” incidens során egy NEV utasai a fagyott fogantyúmotor miatt rekedtek bent, és így elszalasztották a kritikus mentési időt.

A 2024-es guangdongi esős évszakban több elektromos ajtófogantyúval felszerelt járműnél rövidzárlat következett be, ami megakadályozta az ajtók kinyitását, és az utasok kénytelenek voltak betörni az ablakokat, hogy kiszabadulhassanak.

A Kínai Biztosítási Autóipari Biztonsági Index (C-IASI) ütközési tesztjei kimutatták, hogy az elektronikus ajtófogantyúval felszerelt járművek oldalirányú ütközések esetén csak 67%-os ajtónyitási sikerrátát értek el, ami éles kontrasztot jelent a mechanikus fogantyúk 98%-os sikerrátájával. Egy felmérés szerint 2024-ben 132%-kal nőtt az előző évhez képest a rejtett ajtófogantyúk által megcsípett gyermekek ujjaival kapcsolatos panaszok száma, amelyek között csonttörésekkel járó súlyos esetek is voltak.

Egyes autógyártók már óvatosabb megközelítést alkalmaznak. A Volkswagen például következetesen a félig behúzható ajtófogantyúkat választotta, egyensúlyt teremtve az esztétika, a praktikum és a biztonság között. Az Audi új generációs A5L és Q6L e-tron modelljei félig behúzható ajtófogantyúkkal rendelkeznek, beépített mikrokapcsolókkal. Ütközés esetén egy piros húzózsinór automatikusan kinyílik, amely mechanikus fogantyúként szolgál a mentők számára.

Wei Jianjun, a Great Wall Motor elnöke nyilvánosan bírálta a rejtett ajtófogantyúkat, kijelentve, hogy „hozzájárulásuk a légellenállás csökkentéséhez elhanyagolható”, valamint „nehéz, rosszul zárnak, zajosak és elektromos árammal működnek, ami biztonsági kockázatot jelent”.

Nemzetközi szinten is reagálnak a szabályozó szervek. Az Európai Új Autó Értékelési Program (Euro NCAP) bejelentette, hogy 2026-tól azok a járművek, amelyek kritikus funkciókat, mint például irányjelzőket, vészjelzőket, kürtöket, ablaktörlőket és segélyhívókat integrálnak fizikai vezérlők nélküli érintőképernyőkbe, nem érhetik el az ötcsillagos biztonsági besorolást.

Kocsis Erika