A Hyundai az „i” szériától kezdve kétségkívül ütős modellekkel jelentkezik. A kisautó szegmensben az i10-el és i20-al taroló autógyár, most egy apró crossoverrel lépett a piacra, ami egyszerre több kategória ötvözetének is tekinthető. Hyundai i20 Active TGDI teszt.
Telitalálat! Ezzel mindent elmondtunk a Hyundai i20-ról, ami nem véletlenül arat a kisautók kategóriájában. Az autógyártás azonban nem a filmipar, ahol egy siker után jöhet a második, harmadik és még kitudja hányadik rész, majdnem ugyanazzal a sztorival. Mivel az i20-asból nem lehet egyszerre kettő a piacon, a dél-koreai gyártó gondolt egyet, és kicsit átvariálva mégiscsak kihozott egy másik i20-ast.
A Hyundai-nál persze tudták, hogy hiába egy toldalék név, ugyanazt a poént így sem lehet kétszer elsütni. Ezért aztán a kellemest a hasznossal összekötve, az apró kategóriában is a manapság leginkább növekvő szegmens, a SUV-ok piaca felé indultak el. Így jelentették be az i20 Active crossovert, és mivel már jó előre kíváncsi voltam a modellre, tavaly év elején elkezdtem kutakodni a neten, ahol először az indiai piacra szánt youtube filmeken járta a terepet, és kifejezetten nagynak tűnt.
Persze csak addig, amíg az ember nem gondolt bele abba, hogy az Active mégiscsak egy i20-as alapról indul. Aztán a bécsi autó show-n már a maga valóságában járhattam körbe, megállapítva, hogy a kis autó tényleg nem is annyira kicsi.
A reklámok elsősorban a sportos fiatalokat célozták, nyilván azért is, mert egy trendi modellt minden korosztály szívesen vásárol. Az Active pedig a potenciális vevők körét tekintve is crossover, mert miközben egy fiatal párnak is jó választás lehet, az idősebbeknek és a nagy utakra ritkán induló családoknak is ideális lehet. Elsősorban azért, mert az i20-as futóművét 20 centivel megemelve, kicsit városi terepjárósabb lett a kocsi. Örömet szerezve azoknak, akik jobban szeretik a magasabb üléspozíciót, és az ezzel járó jobb kilátást is.
A változások sora azonban ezzel még nem ért véget: a sportosra vett imázs érdekében nemcsak a nagy csavart idéző szürke műanyag tanksapkafedélt emelték ki a karosszéria vonalából, hanem a karosszéria borítóelemeinek ötven százalékát is megváltoztatták. A végeredmény? Egy olyan törpe SUV, aminek arányait először nehéz hova tenni: a kocsi nem túl kicsi és nem is nagy. De – különösen a hűtőházra lapított, fémkinézetű gallytörő rács utánzatnak köszönhetően -, harciasan terepjárós. Más kérdés, hogy a marcona külsőhöz csak első kerék meghajtás jár.
A motort tekintve már visszafogottabb az erőfitogtatás, mert az erőforrás az új, 1000 köbcentis, háromhengeres soros dízel turbómotor. Ami kifejezetten csendes, ugyanakkor elég jól harap, ám a 2000-es fordulat felett érzi igazán elemében magát. A motor két változatban rendelhető, a 100 lóerős változathoz ötfokozatú váltó jár, hosszabb áttéttel, míg a tesztre kapott 120 lóerős hatfokozatú váltóval rója az utakat.
A 20 centi plusz magasság kellemesebbé teszi a beszállást. A 4065 mm hosszú, 1760 széles 1529 mm magas, 1090 kg tömegű szabadidő autó belső tere és a hozzá társuló 326 literes csomagtartó pedig a maga kategóriájában a felső szegmenshez tartozik. Az arany-narancs metál külsőhöz nagyjából hasonló színű betéttel gazdagított ülés (a külső és a belső színek összhangja igaz a többi színváltozatra, például a Bécsben látott halványkék metálra is) korrekt vezetési élményt ad.
Emellett az egyhangúságot megtörve, a fekete műanyag műszerfalon is visszaköszön a sárgás (vagy éppen más, a külső fényezéshez passzoló) betét. Igaz a kijelzők élénk kék színe kissé megosztó, de a középső LCD kijelző mérete a maga kategóriájában a nagyobbak közé tartozik és könnyen is kezelhető.
Ha ehhez hozzávesszük a jó rugózást és a kormányozhatóságot, a városban hasznos start-stop rendszert, az Active összességében kellemes élményt ígér. Eltekintve az olyan apróságoktól, minthogy csak a vezetőnél van elektromos ablakemelő. Ennél persze fontosabb, hogy a terepes kisautó a fogyasztás terén is korrekt eredményt, 6-7 literes fogyasztást mutat.
Az árral pedig szintén több szegmenst célzott meg a Hyundai: a belépő kategóriás 1.4I MPI benzines ENTRY felszereltségű modell kedvezményes ára 3 499 000 Ft, míg az 1.0 TGDI HP dízel full felszereltségű LED csomaggal – közte ABS elektronikus fékerőelosztóval (EBD), vészfék rásegítővel (BAS), elektronikus menetstabilizálóval (ESP), járműstabilitás-szabályozó rendszerrel (VSM) 4.999.000 forint. A jó hír az, hogy az öt év garancia minden modellre érvényes.
érsek m. z.
Legyél az első hozzászóló "Dupla crossover Koreából" című cikkhez