A pick-up jól elboldogul a terepen, nem vall szégyent a belvárosi forgatagban sem, és akár hosszú utakra is megfelelő partner. Nem csoda, hogy lassan már kishazánk is pick-up nagyhatalomnak számít – ahol a Ford a piacvezető. Tesz is érte. Ford Ranger Limited teszt.
Aki szereti az amerikai filmeket – nem az űrkorszakos sci-fiket, hanem azokat, amelyek vidéken is játszódnak – elégedetten dől hátra, amikor azt látja, hogy mifelénk is szépen megszaporodtak azok a pick-upok amelyek egy kis amerikai életérzést hoznak el, akár még a lakótelepre is. Persze ez nem az amerikai jólét első jele, hanem újabb bizonyítéka annak, hogy egy jogszabály mennyire meg tudja keverni akár még az autópiaci lapokat is.
Mert ne legyenek illúzióink, annak, hogy még a belvárosi honfitársaink között is akad, aki reggelente pick-upra ugrik, nem annak köszönhető, hogy a távoli földjeire indul gazdálkodni, hanem annak, hogy ez az autótípus valójában a kevésbé romantikus kisteherautó kategóriába tartozik, és mint ilyen, visszaigényelhető utána az áfa. Nem mellékesen a Magyar Nemzeti Bank nulla százalékos NHP hitelét is felvehették hozzá a vállalkozások, akik a válság évei alatt lerobbant személyautóik (mert ugye különösen a kisvállalkozók céges autója azért egyben családi személyautó is) cserelehetőségei után kutatva akadtak a méretbeli igényeket a többség számára túlszárnyaló négykerekű mamutokra.
Kistehernek látszó személyautós terepjáró
A jó hír az, hogy kisteherautó ide, vagy oda – nyilván nem a magyar specialitások miatt –, mára a nagy gyártók is egyre inkább rájöttek arra, hogy a fapados munkagépek mellett minden modellnek elkészítik az utasbarát, sőt olykor kényeztető verzióját is. Még szép mondhatja az, aki látott már modern traktort, amivel aztán tényleg nem szórakozni, hanem dolgozni kell, de mivel a mai világban már a traktoros is képzett, megbecsült munkaerő, olyan kényelmes, légkondicionált kabint tettek alá, amiben senki nem találhat kivetnivalót. Más kérdés, hogy ott már az önvezető kategória sem jövőkép, a GPS vezérlésű járművek távirányítással is, centire pontosan végzik a vetést – az emberi felügyeletre leginkább már száz százalékos biztonság miatt van szükség.
Na de vissza a magyar aszfaltra, meg terepre – ami gyakran egyenértékű és ahol ezért is jól jön a komoly hasmagasság és a hatalmas abroncs – és a Fordhoz, amely piacvezetőként 2016-ban dobta piacra a komoly ráncfelvarráson átesett Rangert. Amire jól illik a jelző: szemet gyönyörködtetően férfias járgány. Különösen a krómozásban gazdag, duplakabinos, Limited kivitel, amelynek így még a hűtőrácsa is olyan elegáns, amivel még az operában sem kell szégyenkeznünk, amikor a család lekászálódik a magasból.
Öt csillagos Ford Ranger
A legendás Ford Ranger persze nem ma kezdte a karrierjét. Több évtizede meghatározó az amerikai – és más – utakon, miközben az első pick-up, amely 5 csillagos eredményt ért el az Euro NCAP töréstesztjén. A 2016-os új modell a felszereltséget tekintve négyféle verzióban érkezett, a fapados, a szebben funkcionális XL, és az XLT mellett a szebb és kényelmesebb, Limited, amelynél a krómos kiegészítők sorát a krómozott bukócső is gazdagítja, illetve a Wildtrak.
A tesztre kapott Ford Ranger Limited paraméterei önmagukért beszélnek. Hossza 5362, szélessége 1860, magassága 1815 mm. A Ford 2,2-es legújabb TDC-i blokkja 130 és 160 lóerős (375 NM/1800 fordulat/perc) változatban is elérhető – mi az utóbbit próbáltuk ki.
A 3200 össztömegű kocsi meglepően fürge, 12,8 mp alatt gyorsul 100 Km/h-ra, miközben D2-es matricával, az autópályán is – főként ha radaros követő-tempomattal is felturbózzuk –, kompromisszum nélkül élvezhető kocsi végsebessége 175 km/óra.
A terepre természetes 4×4 meghajtás lehetőségeit növeli a 23 centis hasmagasság, amivel akár 35 fokos meredeken is simán felcaplathatunk, és még a 80 centiméter mély vízen is könnyedén átgázolhatunk a Rangerrel. (A felezővel ellátott, összkerékhajtás kapcsolható miközben nincs központi differenciálmű.) Ami annak ellenére nem egy divat terepjáró, hogy egészen divatos a megjelenése. Az, hogy mennyire nem a manapság divatos városi ál-terepjárók közé tartozik, mi sem mutatja jobban, hogy a laprugós felfüggesztésével 1100 kg-al is könnyedén megterhelhetjük a platóját, miközben a 3500 kg vontatható tömeg is önmagáért beszél. Tesztautónk esetében a platót – az alacsonyabb felszereltségi szinthez képest félmilliós felárral kapható – külön kulccsal zárható, elhúzható alumínium roló tető fedett, amit túlzás lenne vízhatlan jelzővel illetni.
Magasan a legjobb
Ez utóbbi egy azon kompromisszumok közül, amivel érdemes számolnia annak, aki családi autónak veszi meg a pick-upot. Sok más mellett ugyanis itt egészen másként kell gondolni a csomagtartóra, ahová nem lehet csak úgy betenni a táskát meg a vásárolt cuccokat, mert azok az út során körbecsúszkálják a hatalmas teret, és ha nem találunk ki jobb megoldást, célba érkezés után mászhatunk a kocsi kabinjáig a dolgainkért. Amiket a két sor üléses utasfülkében sem nagyon hagyhatunk, mert akkor csak az nem látja, aki nem akarja.
Az utastér egyébként kompromisszum mentesen adja a Ford kényelmet, azzal az előnnyel, hogy a magasból mindent már messzire láthatunk és hát a biztonságérzet is csúcsra van járatva. Nagyon hasznos a kocsi mindkét végén elhelyezett parkoló radar, mert a kocsi bár nagyon jól kormányozható, és szűk íveken fordul, a hagyományos személygépkocsiktól eltérő dimenziók – mondjuk egy teli parkolóban – bizony jelenthetnek kihívásokat. Ahhoz, hogy a dimenziókat hamar megérezzük, elég egy autós gyorsétterem autós részébe állni, ahová az ajtóra kényelmesen könyökölve hajthatunk be és ahol még egy nagyobb SUV-nál is magasabb üléspozícióból tárgyalhatunk a személyzettel.
Bőrrel kényeztető utastér
A Limited változat szürke bőr-műanyag kabinbelsője ugyan nem túl attraktív, de korrekt és főként strapabíró. A bőrülések kialakítása is megfelelő, a kormány fogása kellemes a ma oly divatosan rajta elhelyezett jó néhány gomb, kapcsoló kezelését – miként más autók esetében is –, érdemes a használati utasítás áttanulmányozásával kezdeni. A középkonzol a Ford Sync 2-es, hangutasítással is irányítható, alapban négy funkció szerint osztott képernyős, érintőkijelzős entertainment rendszerét kapta meg, ami jól kezelhető, bár különösen egy keményebb terepen nem könnyű megtalálni és a szükséges erővel megnyomni a megfelelő részt.
A kényelmes vezetést könnyíti a sport fokozattal is ellátott automata váltó, ami mindig fogyasztásnövelő tényező, azonban a Ford Ranger esetében még így is autózhatunk városban 9 literes átlaggal, ami kifejezetten barátinak mondható. Ahogy a belépő kategória nettó 6,7 milliós ára is, ami a magasabb felszereltségnél nettó 9,3 millióra ugrik fel. Itt érződik igazán, mit jelent már az alapmodellnél is majdnem kétmilliós áfa megtakarítása.
Érsek M. Zoltán
Legyél az első hozzászóló "Férfias erőgép – Ford Ranger teszt" című cikkhez