Annak ellenére, hogy néhány szállodában nem várt bevételt hozott az, hogy néhány vendég a Malév leállása miatt kényszerűen meghosszabbította itt tartózkodását, másutt éppen az ellenkezőjéről panaszkodnak. Arról, hogy a már lefoglalt szobákat, éttermi szolgáltatásokat mondták le. A helyzet hasonlíthat a néhány éve, a vulkáni felhő miatt elrendelt légtérzárlathoz kapcsolódó állapothoz, amikor néhány hét alatt, milliárdokban mérhető veszteség érte az iparágat.
Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek szövetsége ügyvezető igazgatóságának tagja azt reméli, villámgyorsan feláll egy új, nemzeti légitársaság, amely képes lesz töretlenül továbbvinni azt a pozitív imázst, ami az évtizedek alatt a Malévról, hazánkról kialakult külföldön. Ennek drukkol az egész szakma – mondta, de hozzátette: bármilyen gyorsan is sikerül létrejönnie ennek a cégnek, az elkövetkező hónapokban a vendégéjszakák száma két számjegyű mértékben, rohamosan zuhanni fog. Ezt a bevételkiesést semmi nem pótolja, mert az utazás ellehetetlenülése kapcsán biztosításuk csak a vendégeknek van. A kormánytól vár gyors megoldást, nem csak az új légitársaság létrehozásában, hanem abban is, hogy az itt vagy külföldön rekedt utasokról, a fel nem használt jegyekkel rendelkezőkről kulturáltan gondoskodjanak, a jövőbeni, Magyarországra irányuló idegenforgalom fennmaradása érdekében is. A többi légitársaságnak természetesen jól jön, hogy elhozza-elvigye az utasokat, de a jegyeket újra meg kell vásárolni, – ennek kompenzálása is még kérdéses.
Géher Zoltán, a budapesti, négycsillagos Continental Zara Hotels vezérigazgatója szerint a szállodaipart érintő veszteség nyilvánvaló, már konkrét károkról is beszámolt, ami a Malév leállása miatt érté őket:: keddre szóló csoportos megrendelést mondtak le, és emellett is egyesével mondogatják le a vendégek a szállásfoglalásokat. Köztük olyanok is, akik a Malév leállásának napján érkeztek volna. Hogy a már részben kifizetett szobák árát vissza kell-e fizetni, vagy a helyzet vis majornak számít, amire külön szabályok érvényesek, még nem világos, a szállodások tanulmányozzák a lehetőségeket. Az idegenforgalomból, vendéglátásból kieső bevételekre nem vonatkozik a kárpótlásról kiadott kormányrendelet. A Zara Hotels sajátos problémája, hogy – a Magyar Turizmus Zrt. révén, több más szállodához hasonlóan -, a Malév volt a legfontosabb partnerük a marketing-tevékenységben. Barter megállapodás keretében külföldi újságírók, utazási irodák képviselői érkeztek a szállodákba, akik a személyes tapasztalat alapján keltették jó hírét Magyarországnak. Géher Zoltán szerint nemigen lehet abban reménykedni, hogy akár a szomszéd országokból hazánkba irányuló turizmus átvált az autós közlekedésre, nem csak a benzinárak, de a kényelmetlenségek miatt sem. Reménykedni cask abban lehet, hogy a szállodák legfontosabb piacaihoz a Malév helyére beszálló légitársaságok biztosítanak majd megfeleleő összeköttetést, ami az átmeneti káoszt követően egyenesbe hozza az üzletmenetet.
Zám Tibor, a Best Reisen utazási iroda cégvezetője elmondta: annak ellenére, hogy bevételeik 90 százaléka a charter utazásokból ered, mégsem kerültek bajba a Malév leállásával. Volt bennük – és valószínűleg sok más utaztató cégben is — annyi előrelátás, hogy 2012-re nem szerződtek a Malév-charterrel. Alig van olyan termékük, amely kapcsolatban állna a bedőlt légitársasággal, bár átfoglalásokra számítanak. A szakember szerint így is helyrehozhatatlan, pótolhatatlan veszteséget szenvedett az ország, mert a nemzeti légitársaság külföldiek milliói számára az első találkozást jelentette Magyarországgal, egy jól működő, világszínvonalú szolgáltatás révén, ami a nemzeti imázs része volt.
Dr. Szvoboda János a Neckermann cégvezetője szerint sajnos a hivatalos kommunikáció hiányosnak tűnik, abban rendre megjelennek olyan elemek, amelyek harmadik személyek (pl. utazási irodák, bankok) felé terelik a költségviselést, holott nyilvánvaló, hogy az egyik napról másikra elhatározott teljes leállásért, az összes járat törléséért, és az ebből eredő kötelezettségekért és károkért kizárólag a Malév Zrt-t, és nem a vele kapcsolatban álló utazási irodákat terheli a felelősség. Fontos kiemelni, hogy teljesen más a helyzet, ha légi szállítási szolgáltatást is tartalmazó utazási csomagról van szó, mint akkor, amikor csak repülőjegy eladás történt. Az utazási csomag értékesítése esetén az utas az adott utazásszervezővel kerül szerződéses jogviszonyba, míg repülőjegy értékesítés esetén a szerződéses kapcsolat a légitársaság és az utas között jön létre, amelyben az az utazási iroda, ahol a jegyet megvásárolták, csak közvetít. Az utazási csomagok sorsa, és a befizetett díjak elszámolása attól függ, hogy azok az utazásszervezők, akik a Malévvel kötött charter szerződéseikre építették az utazási csomagok összeállítását, tudják-e, akarják-e a nemzeti légitársaság elmaradó szolgáltatását más légitársaság szolgáltatásával pótolni, vagy ezek az utazási szerződések a Malév leállása miatt végül meghiúsulnak, megszűnnek. Nincs olyan alap, amely az utazásszervezők ennek kapcsán felmerülő költségeit, kárait megtérítené. Az utazásszervezési tevékenységhez kotődően csak olyan jogszabályban előírt biztosítéki rendszer van, amely az utasokat védi az utazási vállalkozók csődje esetére. Reméljük, hogy a Malév leállása nem indít el utazási irodai csődhullámot – tette hozzá a szakember.
A Tensi honlapján biztosítja ügyfeleit arról: a Tensi Kft. mindent megtesz, hogy valamennyi érintett ügyfelének segítséget nyújtson. Ezt a segítségnyújtást azonban behatárolja az 5/2012. (I.31.) kormányrendelet, amely nem foglalkozik a 3 napon túli indulásokra érvényes Malév repülőjeggyel rendelkező ügyfelek foglalásaival, ezért “az utazási irodák várják a Malév és a IATA (Nemzetközi Légifuvarozók Szövetsége) tájékoztatását és iránymutatását a teendőkről”. “A már kiállított jegyek esetében csak felvilágosítást tudunk adni. Módosítani, visszatéríteni nem tudjuk azokat.”- tették hozzá.
A Tensi ügyvezető igazgatója, Tarnóczy Barna elmondta: a Malév leállása mindenkit kedvezőtlenül érint a hazai idegenforgalomban. Pillanatnyilag teljes a zűrzavar, a helyfoglalási rendszerekben a magyar irodákat lekapcsolták a Malév rendszeréről, így semmivel sincs több információjuk, mint az utasoknak. “Ezt a leállást gondosabban kellett volna előkészíteni, a helyzet kezeléséhez nagyobb személyzetet kellett volna biztosítani” – mondta a szakember hozzátéve, a Tensi pillanatnyilag semmilyen intézkedést nem tud tenni a korábbi foglalásokkal kapcsolatban. Néhány nap alatt levonul az első roham; amit az aggódó utas tud tenni, az az, hogy türelmesen kivár. A hazai idegenforgalomra nézve a veszély az, hogy a most keletkezett résbe benyomulnak a konkurensek, és minél tovább húzódik az új nemzeti légitársaság felállítása, annál nagyobbak lesznek az újraindítás költségei. Erős, egyértelmű szándék, konkrét lépések kellenek, mondta Tarnóczy Barna, egy jó csapat felállítása és a finanszírozási kérdések minél gyorsabb megoldása. Az országimázs talán nem szenved gyógyíthatatlan sérülést, de az idegenforgalomban érintett cégek zsebét biztosan súlyosan érinti a Malév leállása.
Weber Mario a városnéző járatokkal, reptéri transzferekkel foglalkozó Eurama Kft. ügyvezető igazgatója szerint nem csak az a kérdés mi a közvetlen kár – amit az első napokban lemondott utak jelentenek -, hanem az is, hogy milyen felmérhetetlen veszteségeket okoz az, hogy akik esetleg Magyarországra utaztak volna, most egy időre kitörlik útinaptárukból hazánkat. Ő például éppen egy fontos üzleti partner érkezését várta a napokban – félő, hogy az, a bizonytalanságot látva meggondolja magát és nem köt üzletet a magyarországi turizmushoz kapcsolódóan. Az üzletemberek, befektetők esetleges elmaradása meltt, a már befoglalt nagy kongreszusok is veszélybe kerülhetnek azzal, hogy a megrendelők bizonytalannak láják a magyarországi utazást.
Kovács Balázs a Danubius Hotels Zrt. értékesítési és marketing vezérigazgató-helyettese szerint is a turizmust ért egyik legnagyobb veszteség az országimázson esett újabb folt. A szakember ugyanakkor úgy látja a piac idővel rendeződni fog és a szakma vesztesége lényegesen kisebb lesz, mint a vulkáni hami idején elszenvedett kár, ami csak a szállodacsoportnál közel 300 milliós kiesését okozott. A veszteségek, például az esetleges csoport lemondások, – aminek oka az is lehet, hogy a szervezők nem szeretik a macerás helyeket -, azonban csak idővel kerülnek felszínre, a Malév leállás utáni közvetlen veszteség pedig a hét közepén lesz látható.
Legyél az első hozzászóló "Nem csak az utas a vesztes" című cikkhez