Boeing 787 Dreamliner Budapesten!

 A Boeing 787-es tervezése még a 90-es végén kezdődött, amikor az amerikai gyártó elkezdett
gondolkodni a sikeres Boeing 747-es és még inkább a 767-es széria utáni gépek kialakításáról. A
2000-es évek elejére kiderült, hogy a Jumbo-ban még van fejlesztési és üzleti fantázia is, így
készült el a 747-8-as széria, amelynek cargo-változatát már több mint egy éve rendszeresen
láthatjuk Ferihegyen. A kisebb befogadóképességű, 220-300 személyes, de hosszútávú repülőgép kategóriában viszont a Boeing látott fantáziát, így született a Dremaliner a 767-esek leváltására és az Airbus A 330-as konkurenciájaként.

A növekvő üzemanyagárak miatt különlegesen nagy hangsúlyt helyeztek a gép gazdaságosságára.  Ezt részben a takarékos hajtóművekkel (Rolls-Royce Trent 1000 és General Electric GEnx) részben pedig a géptörzs és a szárnyak különlegesen aerodinamikus kialakításával és a könnyű műanyagkompozitok alkalmazásával érték el. A repülésben egyre nagyobb teret hódítanak a
különféle (üvegszálas, szénszálas erősítésű) műanyagok, amelyek könnyebbek, rugalmasabbak és
tartósabbak a fémeknél, így a Dreamliner tömegének nem kevesebb, mint 50 %-a már műanyag.


A Boeing 787 Dreamliner első budapesti látogatása során

A Boeing 787-es először majdnem pontosan három évvel ezelőtt, 2009. december 15-én
emelkedett a levegőbe a seattle-i Boeing Field repülőtérről. Kereskedelmi forgalomba két és fél
évvel ezelőtt, 2011. szeptember 26-án állt, elsőként a japán All Nippon Airways színeiben. A
Dreamliner első európai légitársasága viszont a lengyel LOT volt. A lengyelek gépe három
osztályos elrendezésben 18 business, 21 prémium turista és 213 turista helyet kínál, azaz
összesen 252 személyes. A gépet kifejezetten a hosszútávú repülésre tervezeték, így az első
Varsó-Chicago járatot január 16-án repüli. Mivel az első üzemelési tapasztalatok szerint 21 %-kal
kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a Boeing 767-es, így akár összesen 15.000 kilométeres
járatokat is teljesíthet egy felszállással, mint amilyen pl. egy Tokió-Frankfurt vagy New York-
Hong Kong közvetlen járat.

Az utasok kényelmét szolgája a kiváló hangszigetelés mellett az a fedélzeti elektronika, amely
még a nagyobb légörvények okozta rázkódást is megpróbálja ellensúlyozni. A Boeing 787-es
fedélzetén még a turista osztályon is (3-3-3-as üléselrendezés mellett) minden egyes utasnak
saját monitorja, video- és zenei programválasztéka, internetelérése van. Új fejlesztés az utas
ablakok sötétítésének megoldása, ezeket elektronikus úton lehet a külső megvilágításhoz
igazítani, így a gépen már nincsenek lehúzható ablakredőnyök sem.

A pilótakabinban természetesen mindent az elektronika irányít, öt nagy színes monitor
tájékoztatja a személyzetet a legfontosabb repülési adatokról, a hajtóművek működéséről, míg
további két, kisebb monitor a navigációs adatokat jeleníti meg. Légitársasági szempontból nagy
előny, hogy a gép műszerezettsége nagyban azonos a Boeing 777-es családéval, így a pilóták
szakszolgálati engedélye lehetővé teszi mindkét típus repülését. A Boeing 787-es
szárnyfesztávolsága 60 méter, hossza 56,7 méter, legnagyobb felszálló tömege (MTOW) 228
tonna. Utazósebessége 913 km/h a szokásos, 10.700 méteres utazómagasságon. A LOT a
berepülési időszak végén Varsóból Pekingbe, New Yorkba, Chicagóba és Torontóba repül a Boeing
787 Dreamlinerrel.

Legyél az első hozzászóló "Boeing 787 Dreamliner Budapesten!" című cikkhez

Szólj hozzá

Your email address will not be published.


*